На 12 август отбелязваме Международния ден на младежта, в който държави от цял свят имат възможност да разгърнат потенцила на младите хора, да отбележат техните постижения и да планират начини за включването им в развитието на обществото. Денят е обявен от ООН през 1999 г., а в България за първи път датата се отбелязва официално през 2007 г.

Пет години по-късно, през 2012 г. Фондация „Работилница за граждански инициативи“ въвежда за пръв път у нас модела „Младежка банка“. Философията на възникването му е основана на Конвенцията на ООН за правата на децата, като основни принципи са младежко участие и подобряване качеството на филантропията, осъществявана от млади хора за млади хора.

Най-общо Младежката банка представлява екип от млади хора, които набират средства, за да финансират идеите на своите връстници. Пет години след въвеждането на модела у нас има общо 14 екипа на Младежки банки в 14 различни български града, обединени в мрежата Младежка банка България.

В Международния ден на младежта говорим с част от доброволците в Младежките банки за това, как моделът им помага да разгърнат потенциала си и кои са решенията, водещи до конкретна промяна в местна общност.

Всяка една Младежка банка преминава през различни етапи на реализация - от сформиране на екип, през провеждане на фондонабирателни капании и организиране на конкурс за младежки идеи до тяхното финансиране и оценка. Преминавайки през различните етапи младежите от екипа на Младежката банка придобиват ценни знания и умения. Научават как да работят в екип, да презентират себе си пред различни целеви групи и как да бъдат успешни лидери.

Заедно с това младежите споделят, че придобиват и други ценни умения. „Младежка банка ме научи да бъда по-отговорен и да уважавам мнението на останалите“, споделя Васко от екипа на Младежка банка Видин.

Най-ценният опит, който младежите придобиват обаче е в управлението на дарителските програми. От въвеждането на модела у нас до момента повече от 250 младежи от цялата страна са обучени от ФРГИ как да управляват дарителски средства. Най-голямото предизвикателство пред младежите се оказва, не е набирането на средствата, а тяхното разпределяне в подкрепа на връстниците им.

„Най-трудно е да се прецени кои проекти да бъдат финансирани. Всички идеи си струва да бъдат подкрепени, но това е невъзможно. Обикновено се насочваме към проектите, които са иновативни и които ще са от полза за по-голям кръг млади хора. Затова се стараем да бъдем чувствителни към желанията на младежите от нашия град.“, категорична е Антония от екипа на Младежка банка Кюстендил.

Освен възможността да получат нови знания и умения, младите хора от екипите на Младежките банки мотивират участието си в програмата и чрез промяната, която успяват да постигнат за своята местна общност. На национално ниво Младежките банки са финансирали 85 идеи на свои връстници, от които са се възползвали повече от 400 000 младежи от цялата страна. Общата стойност на подкрепените проекти е над 200 000 лв., всички те – набрани от екипите на Младежките банки.

Ние от Младежка банка Шумен се опитваме да създадем ново амплоа за града ни - по-чист, организиран и една идея по-приятен за живеене, по-социален и активен. С много труд, упоритост и активност, с малки, но сигурни стъпки се стараем да подобрим цялостната среда и живота на гражданите на Шумен. Програмата ме научи да бъда по-активен и буден за нуждите на града, в който живеем и ми показа, че промяната е точно зад ъгъла, остава само да направим крачката.“, споделя Илия от екипа на Младежка банка Шумен.

Най-голямата мотивация за участие в програмата се оказва възможността да бъдеш част от промяната на своя град, стимулирайки свои връстници да работят за нея.

Миналата година подкрепихме проекта „Майстора на 1000 кв.м. на артшкола „Новите майстори“. Стотици деца и младежки се включиха в изрисуването на портрета на Майстора на площада в Кюстендил. Беше невероятно – градът ни стана по-цветен и по-весел. Проектът стана много популярен и мисля, че това предизвика интереса на хора от цялата страна да посетят нашия град. Тази година отново подкрепихме идея на нашия връстници от артшкола, но за нея ще ви разкажа друг път.“, допълва Антония.

Доброволците от Млдежките банки предпочитат да ги наричат #ДоброТворци. Това е и хаштагът им в социалните мрежи, с който обозначават всеки подкрепен от тях проект, или всяка малка стъпка към промяната, както се изразяват те. А тя според тях е в ръцете на младите лидери, които работят за своите връстници, училище, квартал, град. „От млади хора за млади хора“ - това е мотото им. На въпроса какво предстои от тук нататък, младежите отговарят единодушно: още много сбъднати младежки мечти. А в по-краткосрочен план им предстои Летен лагер, които ще събере екипите на Младежките банки от цялата страна, за да се обучават и да обменят опит и вдъхновение.

Свързани статии